Zmienne w C#
Zmienna to wirtualny kontener do przechowywania wartości danego typu.
Deklaracja zmiennej
Deklaracja zmiennych to określenie typu danych oraz unikalnej nazwy pod którą te dane będą dostępne.
// Przykłady deklaracji zmiennych
int number;
float temp;
bool isOpen;
string name;
char sign;
Inicjalizacja zmiennej
Podczas inicjalizacji do zmiennej przypisywana jest wartość o podanym typie i tworzone jest miejsce w pamięci.
number = 12;
temp = 36.6f;
isOpen = true;
name = "Anna";
sign = '@';
Inicjalizacja podczas deklaracji
Inicjalizacja może nastąpić podczas deklaracji zmiennej.
// Inicjalizacja podczas deklaracji
int number = 10;
bool isGameOn = true;
float temp = 0f;
Nadpisywanie zmiennych
Zmienne tworzy się po to by przechowywały informacje, które mogą się zmieniać w trakcie wykonywania programu.
Wartości w zmiennych nadpisuje się za pomocą jej nazwy i operatora przypisania (=), podobnie jak podczas inicjalizacji.
number = 12;
temp = 37.2f;
Pobieranie danych ze zmiennej
Wartości zapisane w zmiennej pobiera się za pomocą jej nazwy.
int number = 0;
Console.WriteLine(number);
Zmienne readonly
Zmienna z modyfikatorem readonly może zostać zainicjalizowana podczas deklaracji lub później w określonych sytuacjach. Po inicjalizacji nie może być już modyfikowana.
Inicjalizacja w konstruktorze klasy:
class Age
{
private readonly int _age;
Age(int age)
{
_age = age;
}
}
Inicjalizacja z deklaracją
class Age
{
public readonly int num = 12;
}
Nazewnictwo zmiennych
Zmienne publiczne nazywa się zgodnie z konwencją camelCase, tj. każdy kolejny wyraz składowy zaczyna się z wielkiej litery, np:
string middleName, lastName, lastVisitedPlace;
int firstNumber, nextResult;
Zmienne prywatne (pola klasy) nazywa się zgodnie z konwencją camelCase dodając przedrostek _ (podkreślenie)
class Person
{
private int _age;
private string _name;
}
W nazwie zmiennych mogą występować cyfry, ale nazwa nie może zaczynać sie od cyfry, np:
int 1stNumber; //error!
int number1;
string enemy2;
Nazwy zmiennych nie mogą być takie same jak słowa zarezerwowane przez składnię jeżyka, tzw: keywords: https://learn.microsoft.com/en-us/dotnet/csharp/language-reference/keywords/
Język C# jest case sensitive, oznacza to, że rozróżnia małe i wielkie litery dlatego poniższe zmienne to 3 różne zmienne:
int number;
int Number;
int nuMbeR;
Deklaracja wielu zmiennych o jednakowym typie
int num1, num2, num3;
string name1 = "Anna", name2 = "John";
Stałe
Wartości, które nie powinny się zmieniać w trakcie programu nazywamy stałymi. Tworzy się je podobnie jak zmienne dodając słowo kluczowe const.
Stałe muszą zostać zainicjalizowane podczas tworzenia.
Nazwy stałych tworzy się z wielkich liter.
const int MAX_LENGTH = 128;