Instrukcja warunkowa w Arduino
Instrukcja warunkowa wywołuje instrukcje po spełnieniu określonych warunków. Jeśli warunek / warunki wewnątrz nawiasu okażą się fałszywe, kompilator pominie cały blok if i przejdzie dalej. Warunki muszą przyjąć wartość typu bool i zazwyczaj tworzy się je za pomocą operatorów porównania. Warunki można łączyć za pomocą operatorów logicznych.
Szablon instrukcji warunkowej
if (warunki) {
// instrukcje
}
Instrukcja warunkowa może być stworzona z wielu bloków if, które należy umieścić w odpowiedniej kolejności. W instrukcji warunkowej może być wykonany tylko jeden, pierwszy prawdziwy blok, reszta zostanie pominięta. Kolejne bloki umieszcza się za pomocą else if.
if (warunki) {
// instrukcje
}
else if(warunki){
// instrukcje
}
W instrukcji warunkowej można dołączyć blok else, który wykona się zawsze jeśli żaden z bloków powyżej nie okaże się prawdziwy.
if (warunki) {
// instrukcje
}
else if(warunki){
// instrukcje
}
else {
// instrukcje
}
Operatory porównania
Warunki wewnątrz instrukcji zawsze przyjmują wartości typu bool (true lub false) i można je tworzyć za pomocą operatorów porównania:
> | … jest większe od |
>= | … jest większe lub równe niż |
< | … jest mniejsze od |
<= | … jest mniejsze lub równe niż |
== | … jest równe |
!= | … jest różne od |
Operatory logiczne
&& | Operator AND zwraca true tylko wtedy, gdy oba warunki są prawdziwe. |
|| | Operator OR zwraca true, jeśli przynajmniej jeden z warunków jest prawdziwy. |
! | Operator NOT zwraca true, jeśli warunek jest fałszywy, |