Tablica w C#
Tablice pozwalają przechować wiele wartości danego typu w jednym obiekcie. Wartości zapisane w tablicy mają swój numer porządkowy nazywany indeksem.
Za pomocą indeksów można wykonywać na tablicach wiele operacji. Indeksowanie (liczenie) w programowaniu zaczyna się od 0.
int[] numbers = new int[3];
numbers[0] = 12;
numbers[1] = 24;
numbers[2] = 34;
Console.WriteLine(numbers[2]);
string[] names = new string[]
{
"Anna", "John", "Mark", "Alice"
};
string[] names2 =
[
"Anna", "John", "Mark", "Alice"
];
Console.WriteLine(names[2]);
Console.WriteLine(names[names.Length - 1]); // last element of the array
Console.WriteLine(names[^1]); // index from end operator
Tablice z pętlą foreach
string[] names = new string[]
{
"Anna", "John", "Mark", "Alice"
};
foreach (var item in names)
{
Console.WriteLine(item);
}
Tablica z pętlą for
string[] names = new string[]
{
"Anna", "John", "Mark", "Alice"
};
for (int i = 0; i < names.Length; i++)
{
Console.WriteLine(names[i]);
}
Losowanie 6 liczb jak w lotto (przypisanie wartości do elementów tablicy można przeprowadzić za pomocą pętli for, pętla foreach nie pozwala na przypisywanie wartości)
int[] lottoNumbers = new int[6];
Random rand = new();
for (int i = 0; i < lottoNumbers.Length; i++)
{
lottoNumbers[i] = rand.Next(1, 50);
Console.WriteLine(lottoNumbers[i]);
}