|

Zmienne w C#

Zmienna to wirtualny kontener do przechowywania wartości danego typu.

Deklaracja zmiennej

Deklaracja zmiennych to określenie typu danych oraz unikalnej nazwy pod którą te dane będą dostępne.

// Przykłady deklaracji zmiennych

int number;
float temp;
bool isOpen;
string name;
char sign;

Inicjalizacja zmiennej

Podczas inicjalizacji do zmiennej przypisywana jest wartość o podanym typie i tworzone jest miejsce w pamięci.

number = 12;
temp = 36.6f;
isOpen = true;
name = "Anna";
sign = '@';

Inicjalizacja podczas deklaracji

Inicjalizacja może nastąpić podczas deklaracji zmiennej.

// Inicjalizacja podczas deklaracji
int number = 10;
bool isGameOn = true;
float temp = 0f;

Nadpisywanie zmiennych

Zmienne tworzy się po to by przechowywały informacje, które mogą się zmieniać w trakcie wykonywania programu.
Wartości w zmiennych nadpisuje się za pomocą jej nazwy i operatora przypisania (=), podobnie jak podczas inicjalizacji.

number = 12;
temp = 37.2f;

Pobieranie danych ze zmiennej

Wartości zapisane w zmiennej pobiera się za pomocą jej nazwy.

int number = 0;
Console.WriteLine(number);

Zmienne readonly

Zmienna z modyfikatorem readonly może zostać zainicjalizowana podczas deklaracji lub później w określonych sytuacjach. Po inicjalizacji nie może być już modyfikowana.

Inicjalizacja w konstruktorze klasy:

class Age
{
    private readonly int _age;
    Age(int age)
    {
        _age = age;
    }
}

Inicjalizacja z deklaracją

class Age
{
    public readonly int num = 12;
}

Nazewnictwo zmiennych

Zmienne publiczne nazywa się zgodnie z konwencją camelCase, tj. każdy kolejny wyraz składowy zaczyna się z wielkiej litery, np:

string middleName, lastName, lastVisitedPlace;
int firstNumber, nextResult;

Zmienne prywatne (pola klasy) nazywa się zgodnie z konwencją camelCase dodając przedrostek _ (podkreślenie)

class Person
{
    private int _age;
    private string _name;
}

W nazwie zmiennych mogą występować cyfry, ale nazwa nie może zaczynać sie od cyfry, np:

int 1stNumber; //error!
int number1;
string enemy2;

Nazwy zmiennych nie mogą być takie same jak słowa zarezerwowane przez składnię jeżyka, tzw: keywords: https://learn.microsoft.com/en-us/dotnet/csharp/language-reference/keywords/

Język C# jest case sensitive, oznacza to, że rozróżnia małe i wielkie litery dlatego poniższe zmienne to 3 różne zmienne:

int number;
int Number;
int nuMbeR;

Deklaracja wielu zmiennych o jednakowym typie

int num1, num2, num3;
string name1 = "Anna", name2 = "John";

Stałe

Wartości, które nie powinny się zmieniać w trakcie programu nazywamy stałymi. Tworzy się je podobnie jak zmienne dodając słowo kluczowe const.
Stałe muszą zostać zainicjalizowane podczas tworzenia.
Nazwy stałych tworzy się z wielkich liter.

const int MAX_LENGTH = 128;

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *